THUÈS ENTRE VALLS – REF.DONA PA – CAMÍ DE CAMPILLES – GORGES DE LA CARANÇÀ

THUÈS ENTRE VALLS – REF.DONA PA – CAMÍ DE CAMPILLES – GORGES DE LA CARANÇÀ: 19/09/2015

Pròxim al Canigó, entre Vilafranca de Conflent i Fontpédrouse… a Thues entre Valls se situa la profunda vall de Carançà. Les Gorges de Carançà és una altra dimensió al Pirineu. Un congost abrupte, gairebé impenetrable, exuberant, de luxuriosa vegetació, la ruta discorre per l’estret corriol entre faixes excavades a la roca, passarel·les i ponts penjants, per bosc ombrívol i avets monumentals … és com un viatge al passat temps del Juràssic.

Descripció de la ruta:

Sortim del aparcament municipal…(de pagament, 4 euros tot el dia) habilitat amb zona de bar, pícnic i lavabos i ens dirigim al pont que passa sobre el riu de la Carançà, el camí tan punt travessa el riu, puja decididament , passem sobre el pont de les vies del Tren Groc i ens acostem la canonada de descàrrega d’aigua de la minicentral hidroelèctrica de la Corniche (Thués). Arribats just l’edifici de descàrrega, una cruïlla de camins ens indica…que a la dreta aniríem a Fontpédrouse i a l’esquerra: Corniche, Carançà, ref.Ras de Carançà…per aquí hem de anar.

Caminem uns quatre minuts per arribar al camí de la Corniche, el impressionant corriol excavat a la roca a pico i pala per poder accedir a la mini presa de captació d’aigua de la central hidroelèctrica, (tot el camí excavat a la roca el farem de tornada).

A la alçada de la cruïlla que ve de Thués per el camí que ressegueix el riu Carançà i puja directe a les cornises, trobem també l’encreuament que hem de agafar…el del ref.Dona Pa i el camí de Campilles. Aquest es un camí amb senyalització groga i fites, molt fresat. El camí és molt antic ja que sempre s’ha fet servir per pujar i baixar el bestiar a les altes valls de Carançà

El camí va guanyant alçada ràpidament mitjançant unes inacabables llaçades, que l’home anat guanyant al terreny, ( És d’admirar el gran treball que van fer els nostres abans passats per construir amb parets aquest camí,…pedra a pedra) acabat aquest primer tram passem per un caire amb magnífiques vistes sobre Sauto i Mont-Louis i un xic més amunt, una cruïlla de camins…dreta: Mas Baret i Prats-Balaguer. Esquerra: Dona Pa i Campilles, que agafem. Hem de caminar uns 6 minuts per arribar al desviament que ens portaria al ref. de Dona Pa, (es troba un xic separat del camí i s’ha d’anar expressament).

Aprofitem un tram del camí amb solell per esmorzar i recuperar forces, després de la inacabable pujada, just al costat del antic refugi de Dona Pa (ara quatre parets de pedra). Ara el camí fa un continu de petites pujades i baixades per anar resseguint tot el cingle de Carançà. En arribar als boscos de Campilles el camí es fa més pla i en cada coll trobem una jaça del bestiar i la seva corresponent barraca del pastor, que en cas de mal temps ens pot fer servir con aixopluc.

El camí canvia de vessant i arribem al sostre de la sortida…hem pujat mil metres de desnivell. Ara les vistes, des del camí son espectaculars i bastant aèries. Travessem el torrent Roig i un pas habilitat entre enormes blocs de pedra, que formen una gran tartera. Seguim camí i ara un enorme i solitari bloc de pedra casi ens barra el pas…li diuen “le Gendarme de Campilles”. Es un roc que sembla sortit de un taller d’escultura, per les seves formes.

Estem molt a prop de la cruïlla amb el ref. Ras de Carançà i el camí de les Gorgues de Carançà, quant uns crits d’algun company ens alerta d’un accident…la nostra companya Nuri ha caigut muntanya avall. Després dels primers moments de incertesa, la sort apareix en forma de excursionista i de professió…metge, que li va fer un primer diagnòstic d’urgència i més tard portada, amb helicòpter al hospital de Perpinyà per el cos de bombers de rescat de muntanya.

Des de aquesta tribuna vull donar molts d’ànims, a la Nuri i al Joan, esperant que tingui una bona i ràpida recuperació.

Seguim caminant i arribem a la cruïlla que feia referencia, del camí de les Gorgues de Carançà, ara ens desplacem avall, tot resseguint el riu Carançà. El camí es fa llarg i feixuc, necessitem uns 90 minuts per arribar al congost de Carançà i les seves passeres i ponts penjats.

De seguida ens donarem compta de perquè aquesta ruta es tan concorreguda i popular, una barreja entre senderisme i aventura. El primer tram que trobem (pot ser el més divertit), discorre prop del riu i el camí es va intercalant amb passos equipats, ponts i passarel•les que apareixen del no-res entre els arbres i ens permeten avançar amb seguretat. En total quatre passarel•les suspeses i altres tants passos enclavats a la paret, ens permeten avançar per les Gorges plenes de racons de postal i on la temptació d’un bany a les cristal•lines aigües és gairebé inevitable, però resistible, una vegada tocada l’aigua….que freda!!!

Acabat el llarg tram de passarel•les i ponts arribem a la petita presa de captació d’aigües de la Corniche

A partir de la presa, comença la segona part de les gorgues…si la primera es divertida i convida a l’aventura, aquesta es molt més espectacular i demana un xic d’atenció.

El Carança comença a descendir ràpidament i el camí per el qual nosaltres hem de continuar, es fa pas dins la roca, guanyant aquest espai a la muntanya, un cable de seguretat recorre aquest tram, que es troba a gran alçada, en el qual si volem podem assegurar.

Arribem a la cruïlla que al principi citava, just al costat de l’altra encreuament que aviem agafat per anar a Campilles i baixem decididament per un camí dins una roureda fins retrobar el riu Carançà que passem per sobre un pont i resseguim, ara va molt encaixonat, caminem per un pas estret amb el terra formigonat fins arribar a un petit túnel excavat a la roca i seguidament passem sota les vies del tren groc, per arribar altre vegada al aparcament municipal i donar per acabada aquesta interesant però malauradament accidental sortida.

Desnivell total acumulat: 2254 metres

Track

Tagged: , , , , , , ,

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *