GORG I SALT DEL MURRIS – CASTELL D’HOSTOLES – EL BRUGENT… GORG DE LA MOLA I COVA DE LA TORRES – LES PLANES D’HOSTOLES: 29/10/2016

Descripció de la ruta:

Ruta circular que ens permet visitar el salt i gorg del Moli dels Murris a la riera de Cogolls, pujar al Castell d’Hostoles i visitar una part del riu Brugent amb la cova de la Torre i el gorgs de La Mola.

Els veïns de les Planes d’Hostoles coneixen molt be el Gorg del Molí dels Murris. És un dels secrets més ben guardats d’aquest poblet de la Baixa Garrotxa. En ple territori de volcans, destaca l’aigua cristal·lina. Sembla el Carib: aigua blau/verdoses, exotisme i boscos espessos i frondosos. La foto de postal però, que està a Catalunya i és molt fàcil arribar. Només cal saber com.

Les aigües de la riera de Cogolls es sumen al cabal de les aigües subterrànies de la zona, que contenen bicarbonat càlcic dissolt: petrifica les plantes i conforma els travertins del salt. És una zona de bany preciosa.

L’inici d’aquesta ruta circular és a l’aparcament del cementiri de les Planes d’Hostoles.

Seguim el camí al costat del cementiri, trobant de seguida la Via verda del Carrilet, la seguim a mà dreta fins que trobem el pont on passa la carretera que va a Cogolls. Pugem a la carretera que prenem, direcció a Cogolls fins un petit aparcament al costat dret. Ara seguim la pista que baixa a la riera de Cogolls, la qual travessem pel pas de la Clota. Continuem la pista fins trobar el Moli del Murris i a sota del moli, el Gorg i Salt, tot plegat és un racó encisador. Encara ens queda pujar sobre el salt per veure les banyeres naturals formades de travertins i envoltades d’un aigua cristallina i de un color turquesa fascinant.

Tornem sobre els nostres passos fins la mencionada carretera i la seguim una estona, en direcció a Cogolls (uns 250 metres), que trobem un camí a l’esquerra i que prenem. El camí va pujant pausadament fins arribar al Collet de Fontplana. Aquí hem de està alerta per agafar el corriol que puja fins el Castell d’Hostoles. El primer trencant que tenim a l’esquerra ens portaria fins les Planes d’Hostoles (marques de pintura blanques i blaves)…a uns 10 metres i també a l’esquerra, amb una entrada un xic tapada es troba el corriol que puja al castell i que agafem, ara si, en forta pujada fins el primer punt de pas, que es el turó del Castellet. Tenim el Castell a tocar…ens falta arribar a la seva base i afrontar la par mes complicada…un punt de grimpada sense cap mena de dificultat.

Datat del segle IX, fou infeudat pel comte de Barcelona als senyors de la Vall d’Hostoles en el segle XI. El Castell d’Hostoles va ser el seu centre de poder feudal, fins ben entrat el segle XV. Durant la primera guerra remença (1462-1472) va esdevenir quarter general de Francesc de Verntallat. Continuà en poder dels remences fins a la Sentència Arbitral de Guadalupe (21 d’abril de 1486) i, malgrat les peticions de Ferran II, Verntallat es va negar a lliurar-lo. Finalment, va ser entregat el dia 9 de juliol de 1486 i d’aquesta manera va passar a mans del rei.

Segons Vicenç Vives, el Castell d’Hostoles representa la més insigne fortalesa de la defensa remença de la muntanya. El castell està situat a una alçada de 599 metres, domina tota la vall d’Hostoles.

Baixem del cim anant a buscar, primer la carretera C-63 que travessem i tot seguit la via verda del Carrilet, que al començament de ruta vàrem caminar una estona sobre ella. Sentim el remugar del aigua del Brugent…el tenim sota nostre, com també el pont de la Torre. Anem resseguint el riu fins l’alçada de les anomenades Balmes de la Torre, un conjunt de coves de pedra tosca amb la cova de la Torre, hi ha una porta a la cova amb una reixa que tanca el pas, encara que no suficientment pels curiosos. Hem vaig haver de mullar una miqueta per poder-la visitar. Seguim baixant i trobem el gorg de la Mola, una gorga immensa amb un color molt fosc de tan profunda que deu ser.

Com les meves “acompanyants de trescada” estaven un xic cansades, a part de que segurament m’hauria tocar patir (per elles) pel pas del canal de rec, vaig decidir tornar enrere fins la via verda del Carrilet i d’aquí fins l’aparcament del cementiri a on tenim el cotxe, donant per acabada aquesta interessant sortida…

Salut i bones caminades!!

Desnivell acumulat: 351 metres
Alçada mínima – màxima: 362 metres –639 metres
Distància aproximada: 7,68 km.
Ruta circular: si

Track

Tagged: , , , , , , , ,

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *